آموزش پرداخت های ارزی

پرداخت بدون تماس چیست؟

پرداخت بدون تماس

پرداخت های بدون تماس امروزه  آنقدر پرطرفدار شده اند که تقریبا از هر سه پرداخت، یک پرداخت بصورت پرداخت بدون تماس انجام می شود. با شیوع کرونا  شیوه زندگی مردم دستخوش تغییراتی شده است و افراد بیش از قبل از این امکان استفاده کردند. پرداخت های بدون تماس یک نوآوری بزرگ در زمینه پرداخت الکترونیکی است و یک پلتفرم برای نوآوری های آینده را فراهم می کند که در این مقاله  بصورت کامل به آن پرداخته ایم.

پرداخت بدون تماس چیست؟

پرداخت بدون تماس روشی است که به شما امکان می دهد بدون نیاز به تماس کارت با دستگاه POS پرداخت انجام شود. فقط باید کارت خود را به دستگاه POS نزدیک کنید. این فرآیند در مدت زمان بسیار کوتاهی به پایان می رسد زیرا نیازی به وارد کردن رمز عبور یا حتی خارج کردن کارت از کیف پول ندارید. نکته قابل توجه  این میباشد که شما فقط تا مبلغ مشخصی پرداخت  را بدون وارد کردن رمز میتوانید انجام دهید که این مبلغ بسته به کشور و بانک متفاوت است. در هنگام خرید مستر کارت به داشتن قابلیت بدون تماس کارت دقت کنید.

مزایای  پرداخت بدون تماس

پرداخت بدون تماس مزایای زیر را به همراه دارد :

  1. بدون ارائه کارت بانکی به فروشنده و تنها با نزدیک کردن کارت بانکی خود به خودپرداز پرداخت خود را تکمیل کنید
  2. در صورت عدم حضور فیزیکی کارت بانکی می توانید با NFC نرم افزار بانک خود و موبایل خود پرداخت را تکمیل کنید
  3. سرعت تراکنش بسیار سریع است.
  4. بابت پرداخت بدون تماس، هزینه تراکنش اضافه پرداخت نمی کنید.
  5. مسایل بهداشتی بصورت کامل رعایت می شود.

معایب پرداخت بدون تماس

پرداخت بدون تماس در کنار مزایا خود، معایبی را بدنبال دارد که در زیر به تعدادی از آنها اشاره میکنیم

  1.  سقف برداشت بدون تماس محدودیت دارد که این محدودیت توسط خود شما، بانک و یا ارائه دهنده خدمات تنظیم می شود. ( البته این در مواردی می تواند مزیت هم در نظر گرفته شود)
  2. محدودیت تعداد تراکنش  (البته این در مواردی می تواند مزیت هم در نظر گرفته شود)
  3. اگر کارتتان را گم کنید یا دزدیده شود، شخص دیگری می تواند با کارت شما پرداخت های بدون تماس انجام دهد. بنابراین باید در صورت از دست دادن کارتتان سریعا با پشتیبان تماس گرفته و یا وارد موبایل اپلیکیشن خود شده و کارت را غیر فعال کنید.

کارت های بدون تماس چگونه کار میکند؟

این کارت ها مجهز به فناوری فرکانس رادیویی RFID   می باشند که با چیپ کوچکی که در درون کارت وجود دارد امواج رادیویی را منعکس میکند و با آنتنی که در قسمت پلاستیکی کارت قرار گرفته است ارتباط با دستگاه پوز را ایجاد میکند که اصطلاحا به این دسته از کارت های هوشمند NFC  میگویند .

برای استفاده از این تکنولوژی دستگاه های کارت خوان نیز باید مجهز به این فناوری باشند .لوگوی این فناوری به شکل یک علامت وای فای 4 خط روی کارت های اعتباری مشخص شده اند.

سوالات متداول

آیا مستر کارت های فیزیکی قابل شارژ از قابلیت بدون تماس بهره مند هستند؟

با توجه به شرکت ارائه کننده خدمات ، پرداخت بدون تماس فعال یا غیر فعال می باشد.

آیا مستر کارت شما پرداخت بدون تماس را پشتیبانی می کند؟

بله همه انواع مستر کارت ها ، پرداخت بدون تماس را پشتیبانی می کنند

آیا پرداخت بدون تماس ، خطری برای حساب ندارد؟

برداشت یا خرید بصورت پرداخت بدون تماس محدود است که بر اساس بانک یا شرکت ارائه کننده خدمات تعریف شده و یا توسط خود شما قابل تنظیم است. بنابراین با تنظیم سقف پرداخت بدون تماس می توانید امنیت حساب خود را افزایش دهید

اگر کارت خودم را که پرداخت بدون تماس دارد گم شود، چه کنم؟

در صورت گم کردن  کارت خود، بلافاصله به داشبورد خود مراجعه و کارت را غیر فعال کنید و یا با پشتیبان 24 ساعته ما ارتباط گرفته و کارت خود را غیر فعال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *